Tuesday 9 October 2012



Tajuk buku                      : Dosa Bagai Madu Yang Beracun
Nama Pengarang             : Drs. Md. Isa Selamat
Call No                           : 297.23 DOS
No Barkod                     : 1000633518

Buku yang berjudul    Dosa Bagai Madu Yang Beracun” ini mengemukakan tentang permasaalahan maksiat dan dosa yang selalu terjadi dalam kehidupan manusia. Dosa memang terlalu nikmat dan indah untuk dilakukan oleh setiap manusia. Jika telah menjadi suatu kebiasaan  ia terlalu mudah dilakukan dan terlalu sulit untuk ditinggalkan. Namun dosa bagaikan racun yang akan menjerat leher dan menyeksa para pelakunya. Akhirnya kita akan menerima seksaan dari Allah swt., sekalipun dosa kecil tidak boleh main-main, meskipun amalan dosa itu selalunya dinikmati oleh hati yang berdosa. Sungguh nikmat dan menyeronokkan . tetapi bahayanya tidak dapat ditanggung  oleh orang yang mengamalkannya.

Dosa boleh menghijabkan hati, dosa juga mengundang kemurkaan Allah s.w.t. dosa  akan menyebabkan kita terhumban ke dalam api neraka.  Sebab itulah dosa itu juga disebut “madu” tapi ianya bukan mengubat sebaliknya boleh membunuh jiwa dan menutup segala keberkatan hidup. Bagi orang mukmin yang hatinya takut dengan dosa, amat terasa dosa itu ia bagaikan gunung yang sedang menghempapnya tetapi bagi orang fasiq, dosa itu bagaikan seekor nyamuk yang sedang hinggap di batang hidungnya. Bgitulah perumpaan tentang dosa yang digarapkan di dalam buku ini

Dosa dan maksiat akan tetap bersarang dalam sanubari kita, jika tidak diiringi dengan kebaikan dan taubat. Kerana dengan taubatlah gerbang untuk manusia menemukan kembali segala kebenaran. Berusahalah menjauhinya semoga kehidupan kita akan diberkati  dan balasannya bakal menanti di  syurga Illahi.

0 comments:

Post a Comment